sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Mun äitienpäivä

Tämä oli mun kuudes äitienpäivä.
Meillä ei ole mitään sen kummempia tradioita, ollaan perheen kesken, mä nukun myöhään (niinkuin aina kun mulla on vapaata ;) ), lapset ja ukko tekee aamupalaa ja tuo lahjat sänkyyn. Avaan lahjat ja mennään syömään. Ennen sain aamupalan sänkyyn, yhden kerran. Esikoinen oli reilu vuoden. Siitä ei tullut mitään. En mä osaa syödä sängyssä! Paitsi karkkia! :D Totesin, että parempi vaan tuoda lahjat ja mennä keittiöön sen jälkeen.

Lapset oli kerhossa askarrelleet kahvikupit mulle. Mä en juo kahvia ja teetäkään en ihan näin pienistä kupeista tykkää juoda. En kyllä raaski näitä edes käyttää, ettei piirrokset kulu. Pääsevät siis säilytyshommiin, mun pinnit onkin kaipailleet jotain astiaa.
Sain myös valkovuokkoteemaiset kortit pojilta.




Mies antoi kyllä sen täydellisimmän lahjan!
Pinkin unisiepparin! Mä olen moista etsinyt jo monta vuotta, pinkkinä nimenomaan, mutta ei ole löytynyt, edes netin syövereistä. Eilen oli mitkälie markkinat ja sieltä mies tuon löysi. <3


Mä olin toivonut pancakeja ja tuoreita marjoja aamupalaksi.
Mies sitten netistä kuumeisesti etsi ohjetta ja löysikin jonkun. Ylpeänä siitä kertoi mulle eilen.
Mä en ole ihan niin avoin ehdotuksille, varsinkin, jos mun tekee mieli jotain tiettyä ruokaa, mä haluan sitten juuri sitä tiettyä. Annoin miehelle mun käyttämän ohjeen käteen ja pyysin, että tee nyt edes näitä, loput voit säveltää itse.
Ja niinhän se sävelsi! Kokeili sitä ohjettaan. Joka ei toiminut ollenkaan!
Pancaket näytti niin rumilta! Ihan oikeesti! En edes kuvaa niistä ottanut, kun ne ei näyttänyt miltään. Möllyköiltä vaan. :D Maku oli ihan hyvä, mutta ulkonäkö ei ja taikina ei toiminut niinkuin piti.
Mun ohjeella tulikin sitten kauniita ja täydellisiä ja ihanan makusia.

Maailman parhaiden pancakejen ohje

3 kananmunaa
3 rkl fariinisokeria 
5 dl vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1/2 tl suolaa

2,5 dl maitoa
1prk (á200g/2dl) kermaviiliä/maustamatonta jogua tai piimää
1/2 dl öljyä 


Vatkaa munat ja sokerit kuohkeahkoksi vaahdoksi.
Yhdistä kuivat aineet keskenään.
Sekoita munasokerivaahtoon vuorotellen kuivia ja märkiä aineksia.

Paista keskilämmöllä ILMAN ÖLJYÄ TAI MUUTA RASVAA molemmin puolin nätin ruskeiksi.

Jos käytät rasvaa, pinnasta tulee laikukas, ei nätin tasainen.

Pinoa kiva kasa lautaselle, loruta päälle vaahterasiirappia ja reilusti tuoreita marjoja.
Mmmm nam!



Peeäs. Mä tykkään enemmän pancakesiirapista, kuin vaahterasiirapista :D
Vaahterasiirappi ei ole niin makeaa, mä kaipaan omiin pancakeihin makeutta. Yleensä Israelista tuodaan siellä käydessämme tota, mutta nyt löysin täältä kotootakin, täytyy testata pian, onko yhtä hyvää! :)


Illalliseksi tehtiin ankkaa, kermaperunoita, keitettyjä porkkanoita ja paahdettuja kesäkurpitsoita.

Ankka ei vakuuttanut mua. Siinä oli ihan liikaa työtä. Mä tykkään syödä lihani ilman sen suurempia kommervenkkejä. Kanankoivetkaan ei oo ihan mun juttu. Pihvit on ;)
Maku oli kyllä ihan kiva.


Kermaperunat tehtiin alusta asti itse. Tuli niiiiin hyvää!
Ja niin helppoa. Kerran olen kokeillut, ei onnistunut. Syy, ei tarpeeksi kermaa.
Nyt oli tarpeeksi. Mmmm.


Ruokailu päätettiin tietenkin kakkuun! 
Tarkoitus oli, että teen jotain aivan muuta, mutta koska tarvittavia aineksia ei löytynyt kaupoista, piti miettiä jotain muuta.
Tuoreita marjoja oli aika paljon, joten mikäs sen parempaa, kuin marenkikakku!


Marenkipohjat 3kpl á 20cm

6 kananmunanvalkuaista
340g sokeria

Tarkemmat ohjeet täältä KLIK

Täytteenä kermavaahtoa, maustettuna vaniljasokerilla ja tuoreita marjoja.
Päälle ripoteltu myös suklaarusinoita.

Mmm-m! Yummiiiiiiiiie! 


2 kommenttia:

  1. Ompas ollut herkullinen päivä! Tuli ihan vesi kielelle. :P
    xoxo Mella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herkullinen se olikin! :P Pancakeja jäi vähän himottelemaan, eli niitä syödään varmaan toisenkin kerran tässä kuussa :P

      Poista